Tijdens het opwekken van stroom met een windturbine komt er geen CO2, fijnstof of stikstofoxide in de lucht. Er komt wel CO2 vrij bij tijdens de bouw, maar over de hele levensduur is die uitstoot erg laag. In drie tot zes maanden wekt een windturbine evenveel energie op als er nodig is voor de bouw, het onderhoud en de afbraak. Een windturbine gaat zo’n 25 jaar mee.

Een windturbine verbruikt een zeer klein deeltje van de geproduceerde energie, minder dan 1%, voor zijn eigen besturing: de computers, de verlichting, de server, … Dit is dus te verwaarlozen in het totaal aandeel geproduceerde hernieuwbare energie.